Wil je langzaam verkeer veiliger maken, dan moet je het autoverkeer aanpakken. Dat is een waarheid als een (heilige) koe; niet alleen PRO vindt dat. En Oisterwijk kan veel veiliger voor fietsers en voetgangers.
Je mag in de bebouwde kom op veel plekken 50 kilometer per uur rijden, terwijl dat eigenlijk veel te gevaarlijk is. Wel eens over de Burgemeester Vogelslaan gereden, met al die slingerende kinderen op weg van of naar sport? Je mag daar 50, maar dat is natuurlijk veel te gevaarlijk: je zult maar zo’n kind raken. 30 kilometer per uur is hard zat.
Testosteronscheurders
Maar lagere maximumsnelheden werken niet altijd. Kijk maar eens naar De Lind: 30km/h en toch een dragstrip voor een groot aantal testosteronscheurders. Die rijden ’s avonds veel te hard en met veel te veel kabaal langs de terrassen. Afsluiten van De Lind zou logisch zijn; het horecagebied wordt er alleen maar aantrekkelijker door.
We hebben in Oisterwijk inmiddels een aantal dealers van snelle bolides. Wij gunnen iedereen zijn lolletje, alhoewel het milieutechnisch natuurlijk niet lekker is, zo’n gaz-guzzler. Helaas trappen veel van de proefrijders het gas te diep in, met name richting Haaren. De hoge snelheden zorgen voor overlast en gevaar voor de bewoners. Wij hebben dit probleem onlangs aangekaart in het Raadsplein. De reactie van de burgemeester was dat hij ervan weet, er op gaat handhaven en ook het gesprek aan zal gaan met de dealers. Mooi. Maar we geloven niet dat dat op de lange termijn het enthousiasme van die nieuwbakken coureurs kan beteugelen.
Paradijs
Daarom pleit PRO in Oisterwijk voor structurele maatregelen: 30 kilometer per uur binnen de bebouwde kom, strategische afsluitingen van bepaalde plekken voor autoverkeer en betere snelheidsremmers. Dan wordt Oisterwijk van een racebaan tot een paradijs voor fietsers en voetgangers. En zo hoort het in onze ’Parel in het Groen’.
Vragen? Reacties? fractie@pro-oisterwijk.nl
Jean Coumans, namens fractie PRO Oisterwijk